7 tipů, jak nepřibrat o Vánocích?

 hodiny-ikonka Doba čtení: 5 minut

Vánoce jsou obdobím hojnosti ve všech směrech. Poctivému bramborovému salátu a řízku neodoláme ani počtvrté za sebou. Vánoční cukroví spolu s chlebíčky nás zase většinou neminou na žádné rodinné sešlosti. Připíjíme na zdraví, na svátky, na Nový rok — příležitostí je nespočet. K tomu sladké nicnedělání, odpočinek, prostě pravá vánoční pohoda.

O to větší překvápko nás často čeká při prvním stoupnutí na váhu nebo pokusu o dopnutí kalhot. Máme pro vás dobrou zprávu – letos to tak být nemusí. Inspirujte se našimi tipy, jak předejít přibírání a zároveň si Vánoce vychutnat plnými doušky.

blur-bokeh-candle-christmas-decoration-196648

1) Vsaďte na odlehčené verze receptů

 

Jednoduchá, ale přesto velmi účinná rada. Zkuste si připravit oblíbené verze receptů v odlehčenější verzi. Tímto trikem skvěle ošálíte také svou mysl, protože si v důsledku nic neodpíráme a zároveň podstatně snížíme příjem energie.

Místo kapra v trojobalu připravte filet z lososa nebo tuňáka na malém množství tuku. Do bramborového salátu dejte místo majonézy bílý jogurt. A vzdát se nemusíte ani oblíbených chlebíčků. Stačí, když nahradíte bílé tukové pečivo celozrnným, místo vlašského salátu použijte domácí tvarohovou pomazánku, přidáte kvalitní šunku a vše doplníte pořádnou porcí zeleniny. Během sledování vánočních filmů můžete zase místo slaných brambůrků zobat pečené batáty, celer nebo mrkev s tvarohovým dipem.

brown-fish-fillet-on-white-ceramic-plate-46239

2) Nepřejídejte se

 

S ohledem na stoly plné vánočních dobrot je to občas nadlidský úkol, ale rozhodně vám to pomůže předejít nepříjemným problémům s trávením, se kterými se mnozí během svátků potýkají. 

Snažte se jíst pomalu a přestat ve chvíli, kdy se cítíte sytí. S přídavkem jídla počkejte ideálně 15—20 minut. To je přesně doba, která je potřeba k tomu, aby informace o tom, že je žaludek plný, doputoval do mozku. Pokuste se vyhnout také častému ochutnávání a uzobávání různých dobrot. Ač se to možná nezdá, právě toto počínání ve výsledku mnohonásobně zvyšuje kalorický příjem během dne.

3) Nezapomínejte na pohyb

 

Odpočinek, klid od práce, relax a válení u televize při sledování oblíbených filmů. Na to se těší během Vánoc většina z nás. Pokud však chcete minimalizovat nabírání kil, pokuste se tento „klidový režim“ prokládat nějakou aktivitou. Buďte letos zkrátka trochu aktivnější

Nemusí jít přímo o návštěvu posilovny, mnohdy stačí zařadit pohyb, na který třeba během roku nemáte čas. Užívejte si dlouhé procházky přírodou, zajděte si zaplavat. Využijte také možností, které nabízí zimní počasí. Vyrazte na brusle nebo na lyže, vzpomeňte si na dětství při stavbě sněhuláka či při sáňkování. Možností je opravdu hodně a každý pohyb se počítá!

snow-1209835_1280

4) Připravte si zdravé cukroví

 

Kompromis můžete udělat také při přípravě vánočního cukroví. Tradiční linecké cukroví nebo vanilkové rohlíčky si s mírou dopřejte během návštěv, doma se pokuste vytvořit spíše zdravé varianty cukroví

Na snídani si místo vánočky dopřejte zdravý banánový chlebíček s proteinem. Bílou mouku poměrně snadno nahradíte špaldovou nebo různými druhy mletých ořechů. Místo cukru použijte přírodní sirupy nebo ještě lépe datle. Můžete se také pustit do výroby cukroví z ovesných vloček nebo velmi oblíbeného nepečeného cukroví. Sportovci a vyznavači zdravého životního stylu mohou vyzkoušet recepty na fitness cukroví třeba v podobě proteinových eskymo řezů bez lepku nebo proteinových brownies bez lepku

cookies-4595076_1280

5) Dejte pozor na tekuté kalorie 

 

Ať už je řeč o limonádách a džusech nebo o alkoholických nápojích v podobě punče, svařeného vína či vaječného likéru, jedno mají všechny tyto nápoje společné. Jsou zdrojem zbytečných kalorií. Pokuste se i během svátků pít co nejvíce obyčejné vody a bylinných čajů, z alkoholu zařaďte spíše skleničku kvalitního bílého vína nebo šampaňského. Pokud vás přepadne chuť na sladké nápoje, připravte si ovocné nebo čokoládové smoothie.

two-champagne-glasses-near-baubles-712324

6) Povolejte na pomoc pomocníky z řad doplňků stravy

 

Protože váš jídelníček bude během svátků pravděpodobně složen převážně ze sacharidů a tuků, je důležité se zaměřit na doplnění kvalitních bílkovin, aby nedocházelo ke ztrátám pracně vybudované svalové hmoty. Určitě je vhodné v tomto období sáhnout po kvalitních proteinových doplňcích stravy. Přes den si dopřejte syrovátkový nebo vícesložkový protein, večer zařaďte noční protein s převahou kaseinu. Se správným chodem metabolismu a udržením tukových zásob minimálně ve stávajícím stavu, vám zase pomohou efektivní spalovače tuku

7) Nestresujte se a užívejte si vánoční atmosféru

Rada na závěr zní — pořádně si tyto nejkrásnější svátky v roce užijte v kruhu svých nejbližších. Načerpejte síly, dopřejte si dostatek spánku a nebojte se občas zhřešit dobrým jídlem a pitím. To všechno k Vánocům patří. Pokud se vám podaří během Vánoc nepřibrat, máte vyhráno. A pokud náhodou přiberete 2 kila, rozhodně si je ani tak nenechte zkazit. Naopak, o to větší motivaci k jejich shazování budete mít během následujícího roku. 

autor-ikonka Autor: Veronika Telehuz

 Copywriterka na volné noze a vystudovaná inženýrka v oboru Výživa a potraviny. Píše pro klienty různého zaměření, ale úplně nejraději se stará o texty z oblasti zdravého životního stylu, kde může spojit své dvě přednosti a záliby — lásku k písmenkům a odborné znalosti ze světa výživy a potravin.